انواع دوربین دوربین بر مبنای نوع بدنه

انواع دوربین دوربین بر مبنای نوع بدنه
  • 961
  • 1400/6/21

1- دوربین مداربسته دام Dome

 

علت نام گذاری دوربین های مداربسته دام شکل ظاهری آنهاست در زبان انگلیسی Dome به معنی گنبد است. این نوع دوربین بیشتر برای نصب در محیط های داخلی پیشنهاد می شود. به دلیل ساختار دوربین دام، آن را زیر سقف نصب می کنند. از کاربرد این دوربین را می توان نصب در منازل، اداره ها، فروشگاه ها، داخل قطار مترو و نام برد. جنس بدنه دوربین دام اغلب پلاستیک و در مواردی نیز از فلز ساخته شده است.

انواع دوربین مداربسته دام

دوربین های مداربسته دام براساس این که بستر نصب آنها بر چه مبنایی باشد به دو دسته تقسیم بندی می شوند. دوربین مداربسته دام بر مبنای کابل کشی با کابل شبکه و دوربین مداربسته دام بر مبنای کابل کشی با کابل کواکسیال. البته از نظر ظاهری دوربین های تورت Turret نیز در انواع دوربین مدار بسته دام قرار می گیرد.

 

2-دوربین مداربسته بولت Bullet

 

 

دوربین های بولت که ظاهری عموماً استوانه ای یا مکعب مستطیل دارند بیشتر برای نصب در محیط های بیرونی توصیه می شوند. دوربین بولت قابل نصب روی دیوار و زیر سقف است. به علت نصب در محیط های بیرونی و قرار گرفتن در معرض گردوغبار و باران دارای مقاومت بدنه بیشتری است. جنس بدنه دوربین بالت (بولت) اغلب از فلز است. براساس انواع مختلفی که در دوربین بولت وجود دارد میزان مقاومت آنها در برابر رطوبت و گردوغبار متفاوت خواهد بود. وجود پایه در این نوع دوربین نقطه ضعفی در مقابل دزدیده شدن آن است که برای پیشگیری بهتر است در ارتفاع و دور از دسترس نصب شود.

 

3-دوربین مداربسته باکس یا صنعتی Box

 

دوربین های مداربسته باکس یا دوربین صنعتی دوربین هایی هستند معمولا به شکل مکعب مستطیل. کاربرد آنها همان طور که از نامش پیداست بیشتر در موارد صنعتی است. لنز این دوربین های به طور جداگانه به آن متصل می شود.

4-دوربین مداربسته اسپیددام، گردان PTZ

 

 

دوربین های مداربسته گردان، اسپیددام یا PTZ همگی این نام ها به یک نوع از دوربین مداربسته گفته می شود که قابلیت چرخش دارد. به علت گردان بودن، برای فضاهای وسیع و بزرگ نصب این نوع دوربین توصیه می شود. کنترل گردش دوربین از راه دور توسط اپراتور امکان پذیر است. در برخی از مدل ها این کنترل حرکت دوربین، زوم و فوکوس قابل برنامه ریزی است تا بدون حضور یا دخالت اپراتور نیز بتواند کار خود را انجام دهد.

 

5-دوربین مداربسته چشم ماهی fisheye

 

دوربین مداربسته چشم ماهی از گروه دوربین های مداربسته 360 درجه است. به علت زاویه دید گسترده ای که دارند امکان نظارت و مشاهده تصاویر را در تمامی جهات میسر خواهند کرد. البته ارتفاع نصب در این دوربین ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

6-دوربین مداربسته مینیاتوری (مخفی)

دوربین مداربسته مینیاتوری یا مخفی، دسته ای از دوربین هایی هستند که به خاطر اندازه کوچکشان امکان مخفی کردن آنها وجود دارد. به این دوربین ها دوربین مداربسته پین هول (Pinhole  ) نیز گفته می شود.